Τρίτη, 3 Νοεμβρίου 2009

Περί φορολογίας αυτοκινήτων με την "ηλικία" τους, για λόγους ρύπανσης

Πρόταση που αποδέχθηκε και ο Άδωνις Γεωργιάδης

Αν συμφωνείτε με το άρθρο και την λύση που προτείνει, αναμεταδώστε το! - Για να την μάθει ο κόσμος και να την απαιτήσει!

Σήμερα το πρωί, σε μια πρωινή εκπομπή πήρε το μάτι μου μια συζήτηση σχετική με τους φόρους για τα αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας (περισσότερο από 15 ετών κτλ), όπου μιλούσε ένας πρόεδρος ιδιοκτητών Ι.Χ. ή κάτι τέτοιο (παραθυράκι κάτω αριστερά), και μίλησε και ο διευθυντής τους auto-moto αν δεν κάνω λάθος. Λίγα πράγματα συγκράτησα, με κάθε επιφύλαξη, καθώς εκείνη την στιγμή συζητούσα για άλλο θέμα.

Αυτό που κατάλαβα με έκπληξη, είναι πως και οι δυο τους είναι υπερ στο να μπουν μεγάλοι φόροι στα αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας, γιατί ρυπαίνουν!... Είπε χαρακτηριστικά ο ένας, ότι σήμερα είμαστε στην τεχνολογία EURO 4, ενώ αυτά τα αυτοκίνητα, μεγαλύτερης ηλικίας από 15 ετών, είναι.. EURO 0, δηλαδή δεν γνωρίζει κανείς πόσα "κατάλοιπα" βγάζουν. Εδώ έχω κάποιες απορίες...

Τη Κάρτα Καυσαερίων γιατί τη βγάζουμε; Εκεί δεν καταγράφονται αναλυτικά οι ρύποι, και μάλιστα με αυτοματοποιημένα μηχανήματα που δεν μπορούν να πειραχτούν; Όταν κάποιος βγάζει κάρτα καυσαερίων, δεν σημαίνει ότι το αυτοκίνητό του λειτουργεί μέσα στα νόμιμα όρια ρύπανσης; Γιατί να πληρώνει άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο;

Εγώ, με ένα αυτοκίνητο 15 χρονών, που το απόκτησα με 1.300 ευρώ και με όλα τα απαραίτητα, κάνω το μήνα μόλις 180χιλιόμετρα, ενώ άλλοι γνωστοί μου με αυτοκίνητα των 25.000 και 35.000 ευρώ, που τρώνε τα κέρατά τους σε βενζίνη, κάνουν 3.000 χιλιόμετρα το μήνα. Ποιος ρυπαίνει περισσότερο το περιβάλλον;Γιατί πρέπει να πληρώνω ΕΓΩ ο φτωχός περισσότερα ως ΤΙΜΩΡΙΑ ΡΥΠΑΝΣΗΣ, επειδή μόνο και μόνο έχω πάρει ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ ένα αυτοκίνητο με 1300 ευρώ επειδή δεν έχω λεφτά, όταν οι γνωστοί όχι μόνο ΕΧΟΥΝ ΛΕΦΤΑ και ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΑΜΑΞΙΑ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ και ΡΥΠΑΙΝΟΥΝ 13 ΦΟΡΕΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠ ΟΣΟ ΕΓΩ;
Χαρακτηριστικά έγινε μια αναφορά ότι τα παλιά αυτοκίνητα (EURO 0) μπορούν να ρυπαίνουν μέχρι και 20% περισσότερο. Εγώ λέω και 30% περισσότερο (και ξαναθυμίζω ότι ΟΛΑ έχουν περάσει τα επιτρεπτά όρια Κάρτας Καυσαερίων). Τότε εγώ στα 180χλμ, αν βγάζω 130μονάδες ρύπων, και οι γνωστοί 100μονάδες (30% κάτω περίπου), τότε εγώ το μήνα ρυπαίνω το περιβάλλον κατά 130 μονάδες ενώ οι γνωστοί μου με τα πιο οικολογικά αυτοκίνητα το ρυπαίνουν κατά 100x(3.000/180) = 1.667 μονάδες. Δηλαδή αυτοί ρυπαίνουν 13 φορές περισσότερο το περιβάλλον από εμένα στο διάστημα ενός μήνα, όταν εγώ το ρυπαίνω μόνο 1!

Αν θέλουν να φορολογήσουν ΔΙΚΑΙΑ, όταν βγαίνει η Κάρτα καυσαερίων κάθε χρόνο, ας μετράνε τους μέσους ρύπους και τα χιλιόμετρα που έχει κάνει ο καθένας, και ας υπολογίζουν την μέση ρύπανση του καθενός και από εκεί να τον φορολογούν!.. Και όχι να βάζουν και αναγκάζουν εμάς τους φτωχούς, να πληρώνουμε ΕΝΩ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ - με κριτήριο την ηλικία του οχήματος, και οι άλλοι (φτωχοί ή πλούσιοι!) που ΡΥΠΑΙΝΟΥΝ 1 ΤΑΞΗ ΜΕΓΕΘΟΥΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ περισσότερο από εμάς, να διευκολύνονται! ΕΛΕΟΣ!

Και αν δεν μπορούν να το κάνουν αυτό το ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, τότε ας δώσουν πριμ στον καθένα απλό πολίτη χρήματα και άτοκες δόσεις, να αγοράσουν ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ, χαμηλού κόστους (1000-4000€).

Επίσης, γιατί δεν σκέφτονται το αυτονόητο; Αρέσουν σε κανέναν τα παλαιά αυτοκίνητα; Νομίζετε πως όλοι δεν θέλουμε καινούρια αυτοκίνητα; Νομίζετε ότι είμαστε μαζόχες και δεν μας αρέσουν οι ανέσεις;.. Με 800ευρώ το μήνα όμως δεν μπορούμε να παίρνουμε αυτοκίνητα των 10000€ κάθε 5 η 10 χρόνια!.. Νομίζετε ότι γουστάρω, τον Χειμώνα να τρέμω μέσα στο αυτοκίνητο από το κρύο και το Καλοκαίρι να σκάω από την ζέστη, όταν στα αμάξια τον γνωστών μου με το πάτημα ενός κουμπιού είναι πάντα δροσερά; Τόσο μυαλό και ευαισθησία έχετε;

Ούτε μπορούμε να χρησιμοποιούμε τα παλαιά λεωφορεία σας, τα οποία περνάνε κάθε 0.5 - 2 ώρες από συγκεκριμένες θέσεις, και μάλιστα όταν πρέπει να κουβαλάμε εργαλεία δουλειάς μαζί μας (π.χ. laptop) τα οποία είναι ευαίσθητα στα χτυπήματα. Ιδιαίτερα όταν μιλάμε για Επαρχεία όπου τα πράγματα είναι χειρότερα! Στην Αθήνα πάω και ευχαριστιέμαι το Μετρό, αν και χωρίς αυτοκίνητα δύσκολα μπορείς να κάνεις κάποια πράγματα!.. Ε.. Φτιάξτε και στην Επαρχεία Μετρό, ή βάλτε περισσότερα και καλύτερα Μέσα Μεταφοράς σε πιο φθηνές τιμές που να περνάν από πάρα πολλά σημεία... και τότε ναι.. Πολλοί θα τα προτιμήσουν!

ΓΙΑΤΙ ΖΕΙΤΕ ΣΕ ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ;.. Γιατί δεν αντιλαμβάνεστε τα αυτονόητα; Δεν είμαστε αριθμοί! Και κάτι ακόμα. Τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται με τα καινούρια ακριβά αυτοκίνητα, που εμπνέουν ασφάλεια!.. Εγώ με το δικό μου, με το ζόρι πιάνω τα 100, και δεν κάνω ποτέ προσπεράσεις!.. Γιατί να πληρώνω περισσότερο από άλλους που τρέχουν με 180 και είναι συνέχεια σε προσπεράσεις, θέτοντας σε κίνδυνο και την ασφάλεια των άλλων, και την οικονομία του κράτους αφού κρίσιμες καταστάσεις κοστίζουν στο δημόσιο πανάκριβα;

Ή μήπως νομίζετε πως το αυτοκίνητο είναι είδος πολυτελείας και γι' αυτό πρέπει να είναι ακριβό, επειδή όντως για εσάς που τα έχετε όλα (μέχρι και σωφέρς!)... ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑ;

Δύο προτάσεις λοιπόν!


1. Να πληρώνουμε τους φόρους μας, ανάλογα με το πόσο ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ρυπαίνουμε το περιβάλλον και όχι με το τι τεχνολογία είναι το αμάξι μας. Γιατί πέρα από την ηλικία και τεχνολογία του αμαξιού μας ο ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ είναι ΠΟΣΟ ΤΟ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ. Βάλτε χιλιομετρητές μη αναστρέψιμους σε όλα τα αμάξια, και χρεώνετε με το πόσο ρυπαίνει ένα αυτοκίνητο το χιλιόμετρο επί τα όσα χιλιόμετρα έχει κάνει σε έναν χρόνο. ΤΟ ΠΙΟ ΔΙΚΑΙΟ ΑΠ' ΟΛΑ!

2. Αν δεν μπορείτε να κάνετε αυτό, σεβαστείτε τις οικονομικές ανάγκες εμάς των φτωχών, και προωθείστε στην αγορά αυτοκίνητα χαμηλής κατανάλωσης/χαμηλών μέγιστων ταχυτήτων σε χαμηλές τιμές! 1.000-4.000 ευρώ. Και όσοι έχουν παλιότερα αυτοκίνητα να έχουν και έκπτωση μέχρι και 30%. Σε ξένες χώρες τέτοια αυτοκίνητα κυκλοφορούν και στηρίζονται από το κράτος!

-------
Τις παραπάνω σκέψεις τις κατέθεσα στο Blog του κ. Γεωργιάδη και ακολούθησε ο εξής ενδιαφέρον διάλογος, καθώς αναγκάστηκα να επιχειρηματολογήσω και στο πρακτικό μέρος του θέματος.

area51gr:
Χαίρεται κ. Γεωργιάδη,

Με αφορμή τους φόρους για τα αυτοκίνητα μεγάλης ηλικίας, που άκουσα στα γρήγορα σε μια εκπομπή σήμερα, σας προτείνω να μελετήσετε (και προτείνετε αν εγκρίνετε) την παρακάτω ΔΙΚΑΙΗ πρόταση.

Αντί να πληρώνουμε τους φόρους κοιτώντας την ηλικία ή τα κυβικά των αυτοκινήτων, που αποτελούν έμμεσους παράγοντας υπολογισμού της ρύπανσής τους, προτείνω να ελέγχουμε το ποσοστό ρύπων των αυτοκινήτων κάθε χρόνο (διαδικασία κάρτας καυσαερίων) επί το πόσα χιλιόμετρα έχει κάνει το αυτοκίνητο αυτό σε ένα χρόνο. Δηλαδή με άμεσους, πιο σωστούς και συνεπώς πιο δίκαιους, παράγοντες υπολογισμού της ρύπανσης.

Το θεωρώ αδιανόητο εγώ ο φτωχός που πήρα ένα αυτοκινητάκι 15ετίας με 1.300ευρώ (μαζί με τα έξοδα συνεργείου/επισκευών) και που κάνω 180χλμ το μήνα, να πληρώνω πολύ περισσότερα από έναν πλούσιο με αυτοκίνητα 20.000 και 30.000 ευρώ που κάνει 2000 και 4000 χιλιόμετρα το μήνα, παράγοντας 13 φορές περισσότερους ρύπους απ’ ότι εγώ στην καλύτερη περίπτωση!

Έτσι όπως φορολογούμαστε σήμερα σε αυτό το σημαντικό κομμάτι, αγνοείται παντελώς η χρήση των αυτοκινήτων που τους κάνει ο εκάστοτε χρήστης, φτάνοντας έτσι σε παράλογα συμπεράσματα! (π.χ. εγώ να πληρώνω πολύ περισσότερα απ’ ότι αυτός που ρυπαίνει μια τάξη μεγέθους περισσότερο!).

Μάλιστα όταν εγώ τρέχω το πολύ με 100χλμ χωρίς να κάνω προσπεράσεις, ενώ ο άλλος τρέχει με 200χλμ και είναι συνέχεια σε προσπεράσεις θέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές άλλων καθώς και την οικονομία του κράτους (τα σοβαρά ατυχήματα κοστίζουν πολλές χιλιάδες ευρώ και τα πληρώνει το κράτος ή οι ασφάλειες!).

Περισσότερα εδώ:
http://area51gr.blogspot.com/2009/10/blog-post_26.html

Ευχαριστώ.

Άδωνις Γεωργιάδης:
Είναι επί της αρχής σωστό, αλλά στην εφαρμογή είναι δύσκολο. Η Κάρτα Καυσαερίων πολύ γρήγορα έγινε αντικείμενο συναλλαγής και με ένα φακελάκι μπορεί ο οποιοσδήποτε να λάβη μία βεβαίωσι ότι δεν ρυπαίνει. Αυτό είναι το πρόβλημα.

area51gr:
Συμφωνώ μαζί σας πως εμπράκτως θα υπάρξουν άτομα που θα επιχειρήσουν να παρανομήσουν. Όμως, για την μεν κάρτα καυσαερίων, πλέον τα μηχανήματα που τις βγάζουν είναι αυτοματοποιημένα και δεν είναι δυνατή η παραποίησή τους, όπως ενδεχομένως να γινόταν παλιά, για τα δε χιλιόμετρα σίγουρα αρκετοί μπορεί να προσπαθήσουν να γυρίσουν πίσω τους χιλιομετρητές, μπροστά στο να πληρώσουν. Εκεί δε, το κράτος θα μπορούσε να αναγκάσει τους πολίτες έναντι μικρού κόστους να χρησιμοποιήσουν (πρόσθετους πάνω στην μηχανή, κλειστούς) χιλιομετρητές που δεν γυρνάν ανάποδα (που πρέπει να υπάρχουν!).

Σε κάθε περίπτωση, παράνομοι θα υπάρξουν. Η ιδέα μου όμως εφαρμόζεται χωρίς ουσιαστικά προβλήματα κι αλλού στην καθημερινή ζωή μας δίχως προβλήματα και φυσικά με παρανόμους που έχουν πιαστεί να παραποιούν τους μετρητές.

Οι μετρητές νερού και ρεύματος στα σπίτια!.. Γνωρίζουμε όλοι πως μπορούν να πειραχθούν πολύ πιο εύκολα, και να γυρίσουν πίσω δείχνοντας μικρότερη κατανάλωση, ακόμα και από απλούς πολίτες χωρίς ειδικές γνώσεις! Έχουμε περιπτώσεις όπου πολίτες έχουν πιαστεί να παρανομούν πειράζοντας αυτούς τους μετρητές!.. Κι όμως ποτέ δεν μας εμπόδισε αυτό στο να σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε εύκολα-μετατρέψιμους μετρητές (άμεσος δικαιότερος τρόπος), αντί να πληρώνουμε το ρεύμα και το νερό βάση των τετραγωνικών της εκάστοτε οικίας (έμμεσως άδικος τρόπος) για να αποφύγουμε περιπτώσεις χρηματισμού/παρανομίας.

Αφού στα σπίτια χρησιμοποιούμε άμεσο υπολογισμό κόστους για το τι καταναλώνουμε, με μετρητές που εύκολα μπορούν να πειραχθούν χωρίς ειδικές γνώσεις από τον καθένα, γιατί φοβόμαστε να κάνουμε το ίδιο για τους ρύπους όταν μάλιστα εκεί έχουμε αυτοματοποιημένα συστήματα που είναι δύσκολο να “πειραχθούν” (κάρτες καυσαερίων, κλειστοί σφραγισμένοι μη αναστρέψιμοι χιλιομετρητές κτλ) και για τα οποία συγκεκριμένα άτομα ή οργανισμοί θα φέρουν ευθύνες - δηλαδή οι έλεγχοι περί παρανομίας μπορούν να γίνουν ευκολότερα;…

Τέλος, αν υοθετήσουμε την άποψη ότι de facto δεν μπορούν να γίνουν έλεγχοι (που μπορούν να γίνουν έλεγχοι με διαστάβρωση στοιχείων - π.χ. αν αυτό που καταγράψει το μηχάνημα κάρτας δεν συμφωνεί με τις προδιαγραφές της μηχανής, ή αν τα χιλιόμετρα που θα μετρηθούν είναι λιγότερα από όσα πρέπει τουλάχιστον να κάνει ο χρήστης λόγο της δουλειάς του, ή υπάρξει διαφορά του κανονικού μετρητή με τον “σφραγισμένο μετρητή” κτλ), τότε πρέπει να υοθετήσουμε και την άποψη πως de facto ό,τι νόμος και να περάσει σε οποιοδήποτε θέμα, αν δεν είναι γενικός και έμμεσος, θα αποτύχει!…… Δηλαδή.. τετέλεστηκαμεν!

Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω, νομίζω πως η πρότασή μου, και πρακτικώς στέκει, αρκεί βέβαια να στηριχθεί με τους κατάλληλους μηχανισμούς ελέγχου και απόδοσης σκληρών (αποτρεπτικών) ευθυνών!.. Αλλά ακόμα και αν το υπερβολικό ποσοστό του 10% λαμογιών πολιτών καταφέρνει και παρανομεί (η χειρότερη περίπτωση), προς χάριν της ισότητας και της δικαιοσύνης ανάμεσα στους υπόλοιπους πολίτες, πιστεύω πως η παραπάνω πρόταση αξίζει τουλάχιστον μια ευκαιρία.

Άδωνις Γεωργιάδης:
Συμφωνώ με την πρότασί σου. Είναι σωστή. Στην σχετική συζήτησι στην Βουλή θα την χρησιμοποιήσω.

-------

Θέλω να πιστεύω ότι το όλο θέμα, αφού εγκρίθηκε σαν λογική και από αξιότιμο βουλευτή, θα καταλήξει σε θετικό και δίκαιο δρόμο για όλους μας!

Δεν υπάρχουν σχόλια: